Att hitta ett lugn

Det är så viktigt att hitta något som kan sakta ner tillvaron lite. För mig som har så lätt för att stressa upp mig med tankar om att jag "måste göra det och det och det och det... snabbt snabbt, helst allt samtidigt" så är det så oerhört viktigt att kunna sakta ner och hitta ett lugn. Och jag har faktiskt hittat ett väldigt smidigt och enkelt sätt, meditation.

Att sätta sig ner någonstans, oftast brukar det bli på sängen eller på en av mina lurviga, gosiga mattor, hitta någon skön meditationsmusik och sedan bara sitta, blunda och andas. Och det behöver inte vara en lång stund så det är verkligen en tid som man kan ta sig.

Det häftigaste för mig är när man sedan slår upp ögonen igen. Då känner jag verkligen ett lugn som jag har svårt att hitta till annars och världen känns ljusare och en liten såndär känsla av att "allt kommer ordna sig" infinner sig. Det känns lite som jag tycker att det borde kännas när man vaknar på morgonen. Mitt problem är att så fort jag vaknar så sätter hjärnan igång och räknar upp alla måsten och borden och den skapar checklistor över vad som ska göras innan man får tillåta sig att slappna av. Då hjälper meditationen mig att sakta ner min hjärna från att vara helt hyper till lite mer slowmotion, man blir en sengångare ...fast på ett bra sätt såklart :)

Så mer meditation åt folket!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Regnbågsbarnet

Funderingar, te, livet, kärleken, kroppsmodifieringar och en himla massa garn

RSS 2.0